środa, 24 czerwca 2015

Laboratorium Ciało z głosu. 
CIAŁO z GŁOSU czy GŁOS z CIAŁA


POCZUCIE ULGI
Często nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo pospinane są nasze ciała. Zapominamy o głębokim oddychaniu, nie mamy czasu ani nawyku zatrzymywania się w ciągu dnia na krótki świadomy trening „10 pełnych wdechów i wydechów”, nie wspominając o dluższej formie aktywności. Nasze pospinane od stresów ciała z przygarbionymi plecami, zapadniętymi łopatkami wołają o chwilę uwagi i troski.


Na ostatnich zajęciach laboratorium ciało z głosu poruszonych zostało kilka kwestii; począwszy od świadomego oddychania, przechodząc do pracy z głosem kończąc na kreacji ruchu. Po serii ćwiczeń rozluźniających cały aparat ruchu, można było swobodnie przejść do ćwiczeń angażujących głos. Praca z głosem w głównej mierze inicjowała zadania z murmurando. Etapem finalnym był T A N I E C.

WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ OD WESTCHNIENIA....

„Westchnij na dźwięku”, „pozwól by dźwięk wydarzył się na pewnym określonym tonie” czy „niech dźwięk trwa na określonej wysokości tonu”. Zwroty są używane po to, aby uniknąć słowa „zaśpiewaj”, które mogłoby wywołać nawykową reakcję. Niektórzy ludzie na podaną wysokość dźwięku reagują natychmiastowym: „Nie umiem śpiewać” albo „Słoń nadepnął mi na ucho”, inni natomiast wydają dźwięk różniący się całkowicie od tego, którym posługują się w mówieniu, ponieważ zostali nauczeni śpiewu. Słowo „śpiew” jest za bardzo obciążone znaczeniowo (…), nie ma żadnej różnicy w mechanizmie fizycznym przy mówieniu i śpiewaniu, poza tym, że w śpiewie utrzymuje się dźwięk, natomiast w mowie zmienia się go natychmiast.[1]


UWALNIANIE WIBRACJI: REZONATOR GŁOWOWY

Kolejne ćwiczenia skupiające się na wzmacnianiu i uwalnianiu wibracji głosu pojawiły się w czasie wykonywania m u r m u r a n d a. Prawidłowa praca w tym przypadku otwiera cały aparat fonacyjny, począwszy od obszaru oddechowego w głębi ciała a kończąc na ustach. Na początku uwaga skierowana jest na małym obszarze rezonującym czyli ustach. Kolejny obszarem rozbrzmiewająco - rezonującym jest głowa. Z głowy droga prowadzi już tylko do ciała, które może również rezonować. Dotychczas dziewczyny eksplorowały mniejsze obszary, wykorzystując murmurando i pracę ze świadomści ciała.

Serię ćwiczeń rozgrzewających, wzmacniających i uwalniających wibracje głosowe zamknęła część taneczna. Dziewczyny za każdym razem uczą się nowych kombinacji. Na ostatniej leckji po raz pierwszy pracowały nad własnymi układami. Efekt ich pracy już niebawem będzie można oglądać na BLOGU.





[1] Kristin Linklater,  Uwolnij swój głosTworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, PWST im. L.Solskiego, Kraków, 2011.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz