piątek, 1 maja 2015



UWOLNIJ SWÓJ GŁOS

część III

Za nami pierwsze dwa tygonie od rozpoczęcia Laboratoriów. Pełni entuzjazmu, pasji i ciekawości uczestnicy poznają, doświadczają i poszerzają swój warsztat artystyczny w zakresie sztuki tańca i ruchu, pracy z rekwizytem a także pracy z głosem.

LABORATORIUM CIAŁO Z GŁOSU
Katarzyna Kostrzewa



                  „(…) idziemy do czubka głowy a potem przez przód patrzymy na kości twarzy, szczękę, żuchwę, wzrokiem obejmuję cały kręgosłup; jako konstrukcję, dzięki której możemy utrzymywać się w pionie. Stoimy z wyprostowanym kręgosłupem i staramy się rozluźnić wszystkie mięśnie. Nabierzmy świadomości kiedy oddech wchodzi i wychodzi z naszego ciała. Wsłuchajmy się w rytm tego wolnego oddychania i posłuchajmy jaki on jest. Wsłuchajmy się i zobaczmy, poszukajmy odpowiedzi czego chce mój oddech. To oddech porusza naszymi ciałami a nie ciała wprawiają oddech w ruch. Wydech jest całkowitym wewnętrznym rozluźnieniem. (…) Pozwólmy żeby oddech uwolnił się razem z ciałem, uwolnij oddech na zewnątrz…” [1]


           Przytoczony powyższy fragment z książki Kristin LinklaterUwolnij swój głos to zaproponowane przez Katarzynę ćwiczenie wprowadzające do pracy z głosem. Umiejętne posługiwanie się głosem to także praca nad świadomością ciała; znajmością topograficzną naszych wewnątrznych narządów (m.in. krtani) i mechanizmów funkcjonowania mięśni jak przepona, odpowiedzialnych za sprawne działanie naszych aparatów mowy.
           Pierwsze zajęcia - wynikające z potrzeby samopoznania uświadomiły grupie, jak ważna i pomocna w życiu codziennym może stać się „umiejętność” obserwacji samego siebie i zwrócenie uwagi na szereg nawyków ruchowych, wywołujących niepotrzebne napięcia w ciele. Ćwiczenia takie jak: poszukiwanie napięć i metody ich eliminacji, ćwiczenie z krzesłem – o podwójnym działaniu; wzmacniającym szczególnie odcinek lędźwiowy, i uwalniającym emocje, ćwiczenie z metody Alexandra – zwracanie uwagi na swoje motoryczne codzienne nawyki, ćwiczenie „myśliwy” w którym poruszając się razem z innymi zaskakuję siebie inicjując szereg równoległych działań – urochomiły proces obserwacyjno – analityczny przekierowując uważność na obszar  w którym „Ja” komunikuje się z ciałem. 
               Uczestniczki kolejnego spotkania w mniejszym stopniu eksplorowały wewnątrzną przestrzeń swojego ciała na rzecz skonfrontowania się z głosem i obecnością sceniczną. Kasia zaprezentowała szereg ćwiczeń wzmacniających pracę przepony i apartu mowy. Następnie przeszła do ćwiczeń na obecność i spontaniczne wymyślanie znaczeń dla nieistniejących terminów. Ćwiczenie, w którym przez siedem minut się tylko stoi - nie tylko wywołało szereg zaskakującyh reakcji osoby prezentującej się, ale ukazało kolejne niespotrzegane na codzień gesty i przyruchy wynikające z niewygodnych dla nas sytuacji. Tworzenie zaś nowych haseł uruchomiło strumień kreatywnego myślenia.
            Już po pierwszych zajęciach widać eksperymentalny charakter LABORATORIUM, którego następnym etapem jak i kierunkiem wiodącym będzie świadoma praca z głosem, a w dalszej kontynuacji połączenie pracy głosu z ciałem w ruchu.













































 






POLUB NASZĄ STRONĘ NA FB: CIAŁO JAKO MEDIUM









[1] Kristin Linklater,  Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, PWST im. L.Solskiego, Kraków, 2011.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz