B I O G R A M Y
"C i a ł o j a k o me d i u m #2"
ANNA PIOTROWSKA/ POMYSŁODAWCA i
KOORDYNATOR PROJETU „CIAŁO JAKO MEDIUM #2”
Tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca
współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca - eferte,
założycielka "mufmi" w Warszawie (1995 r). Stworzyła ponad 70
autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 kierownik zespołu i
asystent kierowników artystycznych Ivgi&Greben w Bytomskim Teatrze Tańca i
Ruchu ROZBARK. Od 2015 kierownik zespołu artystycznego Teatru ROZBARK.
Laureatka prestiżowej Nagrody Teatralnej „Złota Maska” , przyznanej w 2016
roku, w kategorii specjalnej, za choreografie do kilku świetnych spektakli
Teatru ROZBARK.
Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i
międzynarodowych programów edukacyjno - kulturalnych: PolemiQi, Atak
przestrzeni, Kierunek.(Europa_Warszawa).taniec, SoloDuo_Polska, laboratorium
choreografii, British 4 Polish Dance i in.
Laureatka "SoloDuo Dance Festival"
(Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo. Stypendystka British Council
Awards 2004 - Young Polish Arts Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny
Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i animacja kultury. Anna Piotrowska uczestniczyła jako
gość w festiwalu Gramigna Festival (Palermo 2007), International Poesifestival
(Sztokholm 2007), Nu Dance Fest (Bratysława 2007/2008), Fabriaktionen (Berlin
2008), Working Title Festival (Bruksela 2008), jak również wielokrotnie jako
gość Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego (Bytom), Międzynarodowego
Festiwalu Współczesnych Form Tańca (Kalisz - główna nagroda 2007),
Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca (Lublin), wielokrotny gość festiwalu
SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005 - 2012).
Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych m.in. w Szczecinie,
Zielonej Górze, Poznaniu, Krakowie, Warszawie, Białymstoku i Legnicy.
Współpraca z reżyserami: Paweł Kamza, Michał Siegoczyński, Artur Tyszkiewicz.
Zrealizowała dwie autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu
pt.: farfalla i 6 x 9 . Realizacja ruchu w teatrze lalek K3 z Białegostoku. Gość programu
advancing performing arts project (APAP) w 2008 r., w ramach tego programu
powstało solowe przedstawienie Look 4
faces wystawiane w Bytomiu, Warszawie, Berlinie i Brukseli. Regularnie
współpracowała ze Śląskim Teatrem Tańca. Pedagog w Państwowej Wyższej Szkole
Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie wykładała: formy teatru
tańca i struktury choreograficzne, improwizacje, sceny improwizowane i taniec
współczesny. Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: Walk_2_corner, HUG (Węgry), Laka la Mnija in
the field of half of sth, Cold Fish
(Norwegia), CoCo_Klimt (Słowacja), or Clitoris Landscape (close to gate No. 5) (Włochy).
W 2013 r. zrealizowała spektakl dyplomowy dla studentów
Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej
w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca pt.: TRANSDYPTYK. W 2014 r. stworzyła przedstawienie dla Wrocławskiego Teatru Pantomimy pt.: Historia Brzydoty, w październiku odbyła się premiera jej najnowszego przedstawienia I don’t wanna be a horse w ramach międzynarodowego projektu „Recording Fields”, którego premiera odbyła się w Düsseldorfie w tanzhaus nrw. Realizacja na tancerzy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK.
w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca pt.: TRANSDYPTYK. W 2014 r. stworzyła przedstawienie dla Wrocławskiego Teatru Pantomimy pt.: Historia Brzydoty, w październiku odbyła się premiera jej najnowszego przedstawienia I don’t wanna be a horse w ramach międzynarodowego projektu „Recording Fields”, którego premiera odbyła się w Düsseldorfie w tanzhaus nrw. Realizacja na tancerzy Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK.
W 2015 roku stworzyła choreografie i reżyserie do
następujących spektakli: „I don't wanna be a horse”, „democratic body”,
„toniejestpostawartystycza”, „Zagubieni w skórze” oraz „Umarłam w krasie, czyli
przypuszczalnie żyłam”. Ponadto Piotrowska jest autorką spektaklu dla dzieci
„Czytanki performatywne”. Również w 2015 roku w bytomskich szkołach realizowany
był autorski projekt Anny Piotrowskiej „Ciało jako medium”, który zakładał
przybliżenie tematyki tańca, zarówno części teoretycznej (zarys historyczny),
jak również praktycznej (warsztaty). Spektakle Piotrowskiej cieszą się uznaniem
krytyków, nierzadko są laureatami prestiżowych nagród teatralnych
(„toniejestpostawartystycza”: nagroda GRAND PRIX 13. Ogólnopolskiego Przeglądu
Monodramu Współczesnego (Warszawa) dla najlepszego przedstawienia; nagroda
główna (przyznana przez festiwalową publiczność) III Koszalińskich Dni
Monodramu „Debiuty”.) Najnowsza produkcja Anny Piotrowskiej to spektakl
realizowany w Teatrze ROZBARK „Podziemne słońca”.
O Annie Piotrowskiej / wybrane spektakle:
Podziemne Słońca - Teatr ROZBARK - trailer
Zagubieni w skórze (Lost in the skin), Teatr ROZBARK
RECORDING FIELDS
TRANSDYPTYK
WPT 2014 / PREZENTACJE - Mufmi
Historia Brzydoty
Historia Brzydoty zwiastun
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A./ piotrowska&bożek&mackiewicz
mufmi_fall(ing) ceil(ing)
Zagubieni w skórze (Lost in the skin), Teatr ROZBARK
RECORDING FIELDS
TRANSDYPTYK
WPT 2014 / PREZENTACJE - Mufmi
Historia Brzydoty
Historia Brzydoty zwiastun
R.O.Z.G.R.Y.W.K.A./ piotrowska&bożek&mackiewicz
mufmi_fall(ing) ceil(ing)
Cold Fish
WYBRANE TEKSTY o Annie Piotrowskiej i jej spektaklach:
O IMPROWIZACJI
ZAGUBIENI W SKÓRZE
UMARŁAM W KRASIE....
TO NIE JEST POSTAWA ARTYSTYCZNA...
O IMPROWIZACJI
ZAGUBIENI W SKÓRZE
UMARŁAM W KRASIE....
TO NIE JEST POSTAWA ARTYSTYCZNA...
KAMIL
BOŃCZYK/
Laboratorium ruchu dla GIMNAZJUM
Laboratorium ruchu dla GIMNAZJUM
Zainteresowany badaniem różnic w kreowaniu roli
scenicznej w teatrze dramatycznym a w teatrze tańca, absolwent rocznego studium
aktorskiego „Lart Studio” w Krakowie, debiutował w 2007 roku rolą Jasia / Kurta
w spektaklu „Jaś i Małgosia, czyli ogień w głowie”, za którą otrzymał nagrodę
aktorską na XXV Konfrontacjach Teatrów Młodzieżowych. W 2008 roku brał udział w
etiudzie filmowej „Przez Szybę” w reż. Igora Chojny, która otrzymała liczne
nagrody.*
Brał udział w realizacjach teatralnych, filmowych i
telewizyjnych oraz w projekcie wykorzystującym technikę motion capture w „Alvernia Studios”. W swojej działalności pracował
z takimi ludźmi jak: Anna Ciszowska, Adam Łoniewski, Andrzej Gajewski, Sławomir
Kryński, Jacek Braciak, Krzysztof Stelmaszyk, Jacek Borusiński. Od 2010 roku
student PWST w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, dzięki czemu w roku
akademickim 2011/2012 wystąpił w dyplomie aktorskim i współpracował z prof.
Jerzym Stuhrem, dr Waldemarem Raźniakiem i dr. Januszem Skubaczkowskim. W 2013
roku zrealizował dwa spektakle dyplomowe „Transdyptyk” w reż. i chor. Anny Piotrowskiej
oraz „Jak wam się podoba” na podstawie komedii Williama Shakespeaer'a w reżyserii Briana Michelsa. W 2015 roku zrealizował niezależny spektakl
„Smutki Tropików” (reż. K. Kostrzewa,
chor. M. Karczewski) oraz wspólpracował z
"Fabryką kultury". W 2015 roku zagrał w spektaklach Anny
Piotrowskiej; „Democratic Body”, „Umarłam w krasie, czyli przypuszczalnie
żyłam”. Aktualnie Kamila można oglądać w spektaklu „Podziemne słońca” w reż. i
chor. Anny Piotrowskiej w Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK. W 2015 roku był jednym
z prowadzących (laboratorium przedmiotu, wykłady performatywne) pierwszą edycję
projektu „Ciało jako medium”, realizowanym w Teatrze ROZBARK.
*
2011 - Przemyśl (Festiwalu Kina Niezależnego CK OFF), wyróżnienie w kategorii:
kino studenckie, 2011 - Festiwal Polskich Filmów Krótkometrażowych "Short
Waves" Nagroda Short Waves Pro, 2011 - European Short Film Festival
Nagroda Specjalna Jury, 2010 - Sankt Petersburg), (Międzynarodowy Festiwal
Młodego Kina) Dyplom
Jury, 2010 - Sankt Petersburg (Międzynarodowy Festiwal Młodego Kina). Dyplom
magazynu "Seance" "za owocne poszukiwania źródła tego, co wydaje
się niemożliwe", 2010 - Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych).
Wyróżnienie w konkursie "Młode Kino Polskie" za "subtelne
uchwycenie realizmu magicznego polskiej prowincji".
SZYMON DOBOSIK/
Laboratorium ruchu dla SENIORÓW
Laboratorium ruchu dla SENIORÓW
przygodę z tańcem
rozpoczął w Elbląskim Klubie Tańca Jantar, następnie uczył się tańca modern
jazz pod opieką Agnieszki Mielczarek. Absolwent Wydziału Teatru Tańca
Krakowskiej PWST. W 2013 zagrał w dwóch dyplomach „Transdyptyk” w reż. Anny
Piotrowskiej oraz „Jak wam się podoba” w reż. Briana Michaelsa. W ramach zajęć
na uczelni współpracował m.in. z Anną Piotrowską, Louis Frank, Sharon Reshef,
Arie Bursztynem, Hilke Diemer, Scottem Lyonsem, Josephem Fruckiem. Uczestnik VI
edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca, na którym zaprezentował solo „Pełza dusza
wśród motyli, cztery czarne krokodyle.” W 2014 zagrał też rolę w spektaklu
„Ballada ze zdradką albo zdradka z balladką” w reż. Szymona Wiechoczka. Przed
podjęciem studiów pracował jako listonosz. W 2014 wziął udział w Ohrid Summer
Festival w Macedonii. Finalista SoloDuo Dance Festival 2015 w Budapeszcie z
duetem „I że Cię nie opuszczę aż do śmierci”. Uczestnik Ogólnopolskiego
Studenckiego Festiwalu „Kontestacje” (Lublin) oraz Ogólnopolskiego Festiwalu
Teatrów Niezależnych (Ostrów Wielkopolski) ze spektaklem „Jetzt/Teraz”
polsko-niemieckiego kolektywu Little:interference. W 2015 roku w pierwszej edycji "Ciało jako medium" prowadził wykłady performatywne w bytomskich szkołach licealnych.
Od 2016 roku tancerz w Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK. Szymona Dobosika można oglądać w produkcjach Teatru Rozbark, tj.: „Democratic Body”, „Zagubieni w skórze”, „Podziemna słońca” oraz w bajkach dla dzieci w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej.
Od 2016 roku tancerz w Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK. Szymona Dobosika można oglądać w produkcjach Teatru Rozbark, tj.: „Democratic Body”, „Zagubieni w skórze”, „Podziemna słońca” oraz w bajkach dla dzieci w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej.
ANGELIKA TOMASIAK
tancerka
Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły
Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.
Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła w roku 2004 uczęszczając na zajęcia do
zespołu ludowego „KRAKOWIACY” prowadzonego przez Marię Osadzińską, w tym samym
czasie poznawała technikę tańca współczesnego i technikę tańca klasycznego pod
opieką Agnieszki Krajewskiej, uczęszczała również na zajęcia do Krakowskiego
Teatru Tańca DF ucząc się od Katarzyny Skawińskiej. Związana z Teatrem Słowa i
Tańca w Krakowie Jadwigi Klimkowicz - tam poznawała technikę aktorską i robiła projekty
z aktorami Teatru Ludowego: Tadeuszem Łomnickim („Kobiety”, „Przygody Sindbada
żeglarza”, „Płacz po Izoldzie - Gałczyński”) i Piotrem Piechą, z aktorkami
Teatru Starego: Moniką Jakowczuk („Kubuś Puchatek”) i Urszulą Kiebzak oraz z
Sławą Bednarczyk i Janem Bożykiem (projekty o tematyce patryjotycznej) Maciejem
Ferlak i Markiem Pyś ( „Śluby Panieńskie” „ Damy i Huzary”). Z Claudią Jeschke
rekonstrukowała fragmenty „Popoudnia Fauna”, „Święta Wiosny”, „Don Juana”.
Odbyła tygodniowe praktyki na warsztatach terapii przez ruch. Uczęszczała
również na warsztaty do Jozefa Frucek (choreografia, kompozycja), Scotta Lyons
i Wernera Brecht (BMC), Ariela Bursztyn (contact improvisation) oraz Louise
Frankenhuis (technika Liomona). W 2013r. grała w filmie taneczno-aktorskim
"LOKATOR". W roku 2013/2014 pracowała nad spektaklem dyplomowym
"TRANSDYPTYK" w reż. Anny Piotrowskiej oraz nad spektaklem Briana
Michaelsa "JAK WAM SIE PODOBA". W roku 2014 otrzymała certyfikat
ukończenia warsztatów musicalowych prowadzonych przez Ross Campbell i Johnathan
Tweedie.
PIOTR MATEUSZ WACH/
Laboratorium ruchu dla LICEUM
Laboratorium ruchu dla LICEUM
– tancerz
Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBRAK. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły
Teatralnej w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu oraz krakowskiego Lart
Studio. Pochodzi z Kielc. Prowadzący laboratorium ciało jako medium pierwszej edycji "Ciało jako medium", jak i wykłady performatywne w trzech bytomskich liceach.
W 2013 zatańczył
w dyplomie tanecznym Transdyptyk w reżyserii Anny Piotrowskiej oraz zagrał
główną rolę w spektaklu dyplomowym Jak wam się podoba w reżyserii Briana
Michaelsa. Współtworzył i występował w spektaklach m.in. Anny Piotrowskiej:
democratic body (2015), Zagubieni w skórze (2015)oraz Mikołaja Mikołajczyka:
Dekalog, czyli flolwarczne imagninarium (2015).Współpracuje także z
polsko-niemieckim kolektywem little:interference, z którym stworzył spektakle
Heimsuchung/Nawiedzenie (2012), Operculum (2013) oraz Jetzt|Teraz (2014). Był
także asystentem reżysera Błażeja Peszka przy spektaklu dyplomowym Wydziału
Teatru Tańca zatytułowanym Superbohaterów10/9 (2015).
Jako
performer-freelancer rozwija swoją karierę solową. W ciągu ostatnich trzech lat
stworzył Tryptyk Ciała; trzy solo-spektakle/performanse, w których podejmuje
temat ikonizacji ciała w kontekście współczesnej kultury i społeczeństwa.
Spektaklem zamykającym tryptyk jest Święto wiosny, które stworzył we współpracy
z islandzką artystką Heleną Jónsdóttir (2015). Jego następny spektakl Ryszard.
Ciało z gniewu, którego premiera miała miejsce podczas XIX Festiwalu
Szekspirowskim w Gdańsku, otrzymał nagrodę „Złotej Czachy” za najlepszy spektakl w Nurcie OFF XIX
Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Obecnie pracuje nad spektaklem-instalacją
RYLE.metamorfozy, który będzie zwieńczeniem jego programu stypendialnego. W
spektaklu porusza temat wrażliwości górników oraz podsumowuje swoją
sześcioletnią obecność na Śląsku.
Prężnie działa w
dziedzinie performance art’u. Jego pierwszymi osiągnięciami są shaved.01
zaprezentowany w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (2012), oraz Horse Riding
stworzony we współpracy z Jozefem Fručkiem (2013). Jego najważniejszy
performans ja_gruby (2014), traktujący o kanonie i ideałach współczesnego
piękna, został zauważony i doceniony, a jego prezentacja na festiwalu
Pro_Contra w Szczecinie wywołała burzliwą dyskusję na temat wizerunku ciała.
W listopadzie
2014 roku rozpoczął współpracę z Przemkiem Jeżmirskim i Joanną Wydrą nad
wielopłaszczyznowym projektem Transfer, który jest serią performansów
długotrałych transmitowanych za pomocą streamingu w Internecie i na żywo
wyświetlanych w galeriach sztuki. Artyści w 2015 roku pokazali się w m.in.
Katowicach, Wiedniu oraz Warszawie (prezentacja wideo).
Laureat „Złotej
Maski” w kategorii choreografia – prestiżowej nagrody teatralnej przyznawanej
przez Marszałka Województwa Śląskiego (2013), stypendysta Marszałka Województwa
Śląskiego w dziedzinie kultury (2015) a także polski reprezentant w konkursie
SoloDuo2015 w Budapeszcie.
https://vimeo.com/jezmirski
O współpracy i spektaklu „RYLE.metamorfozy” opowiadają choreograf i tancerz Piotr Wach oraz autor wizualizacji Przemysław Jeżmirski
ZAGUBIENI W SKÓRZE
TRANSDYPTYK
O współpracy i spektaklu „RYLE.metamorfozy” opowiadają choreograf i tancerz Piotr Wach oraz autor wizualizacji Przemysław Jeżmirski
ZAGUBIENI W SKÓRZE
TRANSDYPTYK
ANNA DUDA/ WYKŁADY I „DEKATESY” – Dyskusyjny Klub Sztuki Tańca
Doktorantka
kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. Interesuje ją badanie ruchu, zarówno
w kontekście krytyki tanecznej, jak również opisu różnych praktyk ruchowych.
Wciąż poszukuje nowych wyzwań, w szczególności na styku teorii, praktyki i
animacji kulturalnej. Związana ze Stowarzyszeniem Górnośląski Klaster Kreatywny
i magazynem Reflektor, w którym publikuje teksty na temat tańca i teatru. W
latach 2013-2016 współpracowała ze Studiem Dwóch Ścieżek przy Instytucie im.
Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu przy tworzeniu opisu treningu łączącego
sztuki walki oraz inne formy ruchu. Związana ze Stowarzyszeniem Górnośląski
Klaster Kreatywny i magazynem Reflektor, w którym publikuje teksty na temat
tańca i teatru. Uczestniczy w licznych przedsięwzięciach teatralnych i
artystycznych.
WYBRANE TEKSTY:
ALEKSANDRA KRANZ/ BLOGERKA
cialojakomedium.blogspot.com/ PREZENTACJE/
WYKŁADY i DEKATESY
cialojakomedium.blogspot.com/ PREZENTACJE/
WYKŁADY i DEKATESY
Tancerka,
teatrolog. Absolwentka Kulturoznawstwa (UŚ), o specjalności organizator i
promotor widowisk oraz teatrologia. Od lat związana jest ze środowiskiem
tanecznym w Bytomiu (ŚTT, WTT i CtiRR). Wolontariuszka, praktykantka i
uczestniczka wielu projektów edukacyjnych i artystycznych oraz festiwali tańca
współczesnego, głównie organizowanych przez Śląski Teatr Tańca; Studio Teatru
Fizycznego (2011), Akademia Młodego Lidera (2009), Konferencja Tańca
Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej: warsztaty menadżerów sztuki (2009),
warsztaty krytyków i historyków tańca i warsztaty pisania o tańcu (2010),
warsztaty taneczne (2010, 2011, 2013) oraz ogólnopolskie warsztaty tańca
współczesnego i lekcje polskiej techniki tańca (2010 – 2014).
Wielokrotnie
brała udział w spektaklach teatralno–tanecznych, dwukrotnie w ramach
Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu (2011 i 2013) i na
Student Art Festival sSafka w Katowicach (2011 i 2012). Od kilku lat jest
uczennicą Anny Piotrowskiej, do której uczęszcza na zajęcia autorskie w
zakresie tańca współczesnego i improwizacji. W 2015 roku zagrała w dwóch
spektaklach Anny Piotrowskiej; „Neverland finding” oraz „Nieprzysiadalnie”.
Jako teatrolog
rozwija swój warsztat pisarski w zakresie tańca współczesnego. Jest autorką
dwóch prac dyplomowych poświęconych Śląskiemu Teatrowi Tańca, artykułów
ukazanych w „Reflektorze” (ogólnop. czasopismo int.). Jej ulubioną formą
literacką jest wywiad oraz reportaż. Na tym polu przeprowadziła kilkadziesiąt
wywiadów; z choreografami, tancerzami, studentami WTT i uczestnikami warsztatów
tanecznych. Od trzech prowadzi dziennik
obserwacyjny dotyczący metody pracy, estetki tańca i improwizacji proponowanej
przez Annę Piotrowską.
ZAPRASZAMY NA NASZEGO FB
Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca
w ramach programu "MYŚL W RUCHU 2016"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz