LABORATORIUM
'CIAŁO Z GŁOSU'
'CIAŁO Z GŁOSU'
KATARZYNA KOSTRZEWA
W ramach pracy l a b o r a t o r i u m skupię się na badaniu
zagadnień ciała i głosu, w
początkowej fazie osobno, by następnie przejść do połączenia tych elementów w
działaniu aktora - tancerza. Praca nad głosem obejmować będzie zagadnienia takie
jak: oddech, dźwięk, rezonatory,
wibracje, mowa, śpiew, emocje, wyobraźnia, komunikacja, praca indywidualna
i grupowa. Praca nad ciałem obejmie
takie zagadnienia jak: budowanie
świadomości ciała, rozluźnianie, rozciąganie, joga, wzmacnianie, prawidłowa
postawa, ruch, taniec, komunikacja, emocje,
autentyczność ruchu i bycia.
Struktura każdego spotkania składać się będzie z
trzech części:
1. Pierwsza część obejmować będzie trening, którego celem będzie poszerzenie
świadomości własnego ciała i głosu,
a więc zapoznanie się z tym co już mamy i w jaki sposób możemy z tego korzystać
i czerpać w dalszej pracy. Odnalezienie
rozluźnienia w ciele i zapoznanie się z własnym oddechem. Poznanie
mechanizmów, które rządzą naszym ciałem, nawyków,
które sterują naszymi podstawowymi działaniami, odnalezienie napięć w ciele, szukanie
brzmienia swojego prawdziwego głosu. Będzie to więc część w przeważającej
mierze obserwacyjna. Ważne by być uważnym, skupionym i obecnym podczas
wykonywania ćwiczeń. W ramach tej części będziemy wykorzystywać ćwiczenia rozluźniające i oddechowe Kristin Linklater, jogę, elementy z techniki Alexandra i
Feldenkraisa.
2. Ta cześć będzie
służyła nauce nowych sposobów używania
głosu i ciała. Moim celem będzie przekazanie
znanych mi ćwiczeń, które mogą znacząco wpłynąć na budowanie nowego
spojrzenia na znane uczestnikom zagadnienia. Wypracowanie nowych sposobów pracy z ciałem i głosem. Poszerzenie swoich możliwości i zdolności.
Otworzenie się na nowe doznania i poszukiwanie oraz przekraczanie swoich
możliwości i nabytych wcześniej nawyków. Druga część zajęć będzie zawsze
skupiała się na indywidualnych lub
grupowych badaniach na rzecz wypracowania solidnego treningu pracy z ciałem,
oddechem i głosem. Będzie to trening doskonalący nasze umiejętności, ale
również twórczy. W ramach tej części będziemy korzystać z ćwiczeń oddechowych i
głosowych zaczerpniętych z książek Anety Łastik i Kristin Linklater, ćwiczeń bioenergoterapeutycznych Alexandra
Lowena, jogi, rozciągania ciała, emisji głosu i artykulacji, ćwiczeń Teatru
Laboratorium Jerzego Grotowskiego.
3. Ostatnią część
zajęć stanowić będzie praca twórcza,
zarówno w ramach ustalonych ćwiczeń,
jak również w formie improwizacji.
Na pierwszych kilku zajęciach ograniczymy się do realizacji zadań indywidualnych lub w grupach, których treść
zostanie przedstawiona i zaplanowana przez prowadzącą. Będziemy pracować nad wykorzystaniem ciała, oddechu, głosu do zadań angażujących
wyobraźnię. Nie będzie to już praca warsztatowa lecz kreatywna, której celem będzie osiągnięcie konkretnego zadania,
efektu. Czasem będzie to również badanie
własnej emocjonalności. W tej części skupimy się nad kreacją indywidualną i
zbiorową wykorzystując wszystkie potrzebne i wcześniej poznane elementy pracy z
ciałem i głosem. Ta część będzie obejmować pracę z tekstem, dźwiękiem, melodią,
piosenką oraz elementy zaczerpnięte z pracy Teatru Laboratorium Jerzego
Grotowskiego i Teatru Odin Teatret.
KATARZYNA KOSTRZEWA
Urodzona 18 stycznia 1985 roku. W 2011 roku ukończyła PWST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca. Aktorka i choreograf. Podczas studiów współpracowała z wybitnymi aktorami i reżyserami: Janem Peszkiem, Jerzym Stuhrem, Tadeuszem Bradeckim. Spektakl dyplomowy z jej udziałem – Hamlet w reżyserii Jana Peszka - prezentowany był na największych festiwalach teatralnych w Polsce: Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Międzynarodowym Festiwalu „Dialog - Wrocław”, Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim, Boskiej Komedii w Krakowie. SpektaklProjekt: 3 Siostry w jej reżyserii i choreografii, zdobył wiele wyróżnień i nagród na festiwalach w całej Polsce i za granicą, w tym na Roma Teatro Festival w Rzymie oraz Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Moskwie.
Obecnie pracuje jako aktorka oraz choreograf w teatrach w całej Polsce: Teatrze Polskim w Bielsku - Białej, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Capitol w Warszawie, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Spektakl Piąta strona świata w jej choreografii został uznany najlepszym spektaklem w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2013 roku.
LABORATORIUM ciało z głosu
NIEDZIELA: godz. 15:00 - 19:00
ZAPISY na: bow@teatrrozbark.pl www.teatrrozbark.pl
NIEDZIELA: godz. 15:00 - 19:00
ZAPISY na: bow@teatrrozbark.pl www.teatrrozbark.pl
tel. 32 428 13 11 / Teatr Rozbark, ul. Kilara 29, 41-902 Bytom
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz