PRZEDMIOT REALNY
część II
Za nami pierwsze dwa tygonie od rozpoczęcia Laboratoriów. Pełni
entuzjazmu, pasji i ciekawości uczestnicy poznają, doświadczają i poszerzają
swój warsztat artystyczny w zakresie sztuki tańca i ruchu, pracy z rekwizytem a
także pracy z głosem.
LABORATORIUM
PRZEDMIOTU
Kamil
Bończyk
Kreowanie świata
przedstawionego dzięki obecności realnych przedmiotów.
Rekwizyt
na scenie tworzy określony kontekst, może stać się przedłużeniem
aktora, może zmieniać koncepcję sceny, budować napięcie
a także powoływać nowe znaczenia przestrzeni. Interesujące są zmiany znaczeń przedmiotów,
przedmiot który stwarza nowe możliwości, który realizuje się w działaniu.
Fundamentalnym narzędziem
wykorzystywanym w trakcie całego przebiegu LABORATORIUM jest tytułowy PRZEDMIOT - REKWIZYT. Dlaczego przedmiot? Odpowiedź na to pytanie zahacza o indywidualną
predylekcję i afirmację obiektów, jaką urzeczywistnia Kamil. Z pewnością inspiracji należy szukać u
źródeł teatru Cricot 2, osoby Tadeusza Kantora i całego bogactwo wykreowanych
przez artystę przedmiotów, bioobiektów, preparowanych rekwizytów.
W trakcie dwóch spotkań tygodniowo
uczestnicy Laboratorium poznają, uczą się i przede wszystkim doświadczają na
sobie działania przedmiotów użytkowych, które dzięki kreacji artystycznej stają
się wieloznaczeniowym znakiem teatralnym. Dotychczas przeprowadzone zostały
proste etiudy teatralne z wykorzystaniem:
- „krzesła zmian” – ćwiczenie na osiąganie sugestywności działania dla
wewnętrznej motywacji. Uczestnik wchodzi na scenę z usposobieniem –
zdeterminowanym przez konkretną emocję
-
etiuda” spotkanie” - to ćwiczenie budowania
wewnętrznego tematu w oparciu o działania partnera, (jedna i druga osoba pozostają w dwóch odmiennych stanach emocjonalnych),
-
„czekanie”- to intensywnie rozwijanie wewnętrznego tematu, stanu bycia, w
trakcie którego zintensyfikowane emocje trzymane są w środku
-
działania z przedmiotem - który stwarza najwięcej możliwości kreowania (ile
może mieć zastosowań)
LABORATORIUM zakłada pracę z
rekwizytem, ale nie jest to jedyny środek przekazu wykorzystywany w trakcie warsztatów. Sceniczne manipulowanie różnorodnymi obiektami z pewnością rozwija
kreatywność wykonawców jak i uwrażliwia ich na nowe doświadczenia teatralne. Działanie poprzez rekwizyt
obejmuje całą sferę psychofizyczną wykonawcy. Poszukiwanie dramaturgicznej
drogi rekwizytu nie może odbywać się bez ruchu, emocji czy głosu. Wszystkie te
czynniki budują wyobrażeniowy świat, którego bohaterem staje się zwykły,
codzienny artefakt. Poza twórczą pracą z rekwizytem LABORATORIUM zakłada pracę z ciałem; serię
energetycznych ćwiczeń wzmacniających ogólną kondycję fizyczną uczestników.